"erilaisuus on rikkaus"

 Haastattelin työkaveriani alallamme työskentelystä kysymys-vastaus tyylillä. Koin tämän myös mielenkiintoiseksi itselle. Työmme on hyvin ihmisläheistä, ei ole itsestäänselvyys, että minä liikuntarajoitteisena otettaisiin niin hyvin mukaan miten meidän porukka on ottanut. Sain juuri myös tietää, että töitä samassa paikassa syksyllä. Nyt on viimeinen viikko tällä erää töitä jonka jälkeen pidän 3kk kesäloman ennen kuin palaan.

Mikä on sinun ammattisi, ja kauan olet ollut alalla?

- Olen koulutukseltani koulunkäynnin sekä aamu-, ja iltapäivätoiminnan ohjaaja. Alalla olen ollut vuodesta 2017 alkaen.

Mikä on haastavinta työssä, mikä taas palkitsevinta?

- Haastavinta on saada sijaisia kun niitä tarvittaisiin, mutta onneksi sille ei usein ole tarvetta. Palkitsevinta minulle on olla osa lasten arkea. Kaikki ovat erilaisia ja ihania juuri omina itsenään. Pyrin innostamaan ja tukemaan lapsia omien vahvuuksien löytämiseen ja oman osaamisen kehittämiseen. Rakastan heittäytyä mukaan lasten touhuihin ja hasssutella heidän kanssaan.

 Olen liikuntarajoitteinen. Mikä oli ensireaktiosi kun kuulit että tulen töihin?

- Olemme kaikki persoonaltamme erilaisia, ja se on rikkaus. Avomielin siis.

Monesti ajatellaan, että liikuntarajoite on este. Mitä olen tuonut työyhteisöön, kun liikun pyörätuolilla?

- Koko yhteisö on ottanut sinut hyvin vastaan. Lapset ovat huomaavaista ja usein haluavat auttaa.

Koetko haasteita kanssani työskentelystä? 

- En koe haasteita!

Työskentelemme lasten kanssa. Millä tavalla pyörätuoli näkyy kun työskentelen?

- Lapset ovat esimerkiksi saaneet kokeilla apuvälineitä töissä ja toivovat uutta päivää, kun se oli heidän mielestään mielenkiintoista.

Terveiset ennakkoluuloisille?

- Kun kohtaat ihmisen, muista kohdata itse ihminen, älä erilaisuutta. Kun kohtaat toisen, kohtaa lämmöllä ja ystävällisyydellä. Kaikki olemme yhdenvertaisia ja jokainen yhtä tärkeitä.

Jos eläisit päivän elämääni pyörätuolissa, mikä haastavinta ja palkitsevinta?

- Se antaisi minulle varmasti uusia näkökulmia työhön ja arkeen.


❤️Tuoliapina




Kommentit

Suositut tekstit