Hola Espania - ensimmäinen perheloma

Nyt on Espanijanreissu tehty. Tosiaan lähdettiin viikoks perheen kanssa lämpöön mun äidin luokse.Edellisenä iltana ennen lähtöä käytiin Henkan kanssa kattomassa Pyhimys isona Helsingin jäähallilla. Mulla ei ollu isoja odotuksia keikan suhteen, en oikeestaan oottanu mitään. Oon käyny kattoo Pyhimystä festareilla ja siellä se aina ollu mun mielestä huono.Jäähalli keikka oli upee.Tunnelma oli oikea ja paljon esiintyjä vierailijoita, keikka oli kerrassaan unohtumton. Keikan jälkeen mentiin Henkan kanssa Vantaalle hotelliin yöksi. Leo oli kummillaan yötä toisaalla. Tuli sitten lentokentälle aamu viiden aikoihin. Mulla oli pieni stressi siitä, että miten kaikki onnistuu, kum Leo on niin pieni.Meidän lentomatka kuitenkin kesti Helsingistä Espanijaan neljä tuntia.Se on pitkä aika pienelle liikkuvaiselle pojalle. Lentomatka jännitti todella paljon Leoa, kiukkua oli havaettavissa. Kiukuttelu uudessa tilanteessa on todella ymmärrettävää pienelle lapselle. No, selvittiin kuitenkin lentomatkasta ja päästiin perille lämpöön.

Äiti oli vuokrannu autoon istuimen ja lastenrattaat, se oli iso helpotus. Espaniassa oli koko viikon tosi hyvät ilmat. Tehtiin vaikka mitä kivaa. Käytiin uimassa, aalloissa kävelemässä, juna-ajalulla ja suolajärveä ihmettelemässä ja shoppailtiin. Siellähän oli 30% halvempaa, kun Suomessa. Äiti kierrätti meitä autolla 450km viikon aikana. Käytiin muutaman kerran Henkan kanssa kahdestaan kiertelemässä ja syömässä.

Leolla on niin rutiininomaista elo kotona, että se toi vähän lisämaustetta lomaan. Hän ei oikein malttanu nukkua päikkäreitä ja ruoka ei maistunut samaan tyyliin, kun kotona. Veikkaan, että koko rytminvaihdos ja lämpö vaikutti tähän. Espaniassa on kello tunnin vähemmän kun täällä. Mitähän muuta kertoisin? No, tuntu, että me liikuntarajoitteiset ja vanhukser tms huomioitiin paremmin ulkomailla. Esimerkiksi jos halusin rannalle tuolin kanssa siellä oli uimavalvojat, jotka oli valmiina heti auttamaan. Tuoli kulki paremmin. Jokapaikkaan mihin mentiin niin siellä oli erikseen pyörätuolikyltti tai luiska. Käytiin yks päivä eläintarhassa ja siellä pääsi semmosella lava-auton tyylisellä kiertämään sen eläintarhan läpi ja sinne autoon pääsi pyörätuolille tarkoitetulla hissillä, siis istumaan muiden matkustajien viereen. Tuntu tosi kivalta. Ainiin, Espaniasta ois saanu vuokrattua invamoponkin vaikka viikoksi.Stä yritettiinkin harmikseni kaikki oli varattu. Tietääpähän seuraavaa kertaa varten.

Mullahan on tosi huono kielipää, joten en oikein itse puhunu mitään siellä ulkomaalaisille. Asunto jossa oltiin niin se oli kahdessa kerroksessa, joten hyvät treenit tuli päivän mittaan, kun ramppasi portaita päivän mittaan muutaman kerran. Meijän asuinpaikan läheisyydessä oli uima-allas mikä oli meijän käytössä, käytiin siellä muutaman kerran. Minähän en tykkää oikein uida,koska uimataitoni on olematon. En tykkää käyttää mitään apuvälineitä, koska se hävettää. Osaan kyllä uida jotenkin, mutta en tarpeeksi hyvin. Kävin kuitenkin uimassa omaan tyyliin muutaman kerran.

Leolla on hirveän herkkä iho, taipuvaisuutta atopiaan (ei kuitenkaan dg) Aurinkorasvaa sai tienenkin olla laittamassa melko useasti. Aurinkoihottuma tuli alku lomasta Leolle ja se oli alkuun arka ja kipeä, mutta muutamien päivien päästä iho alko tottumaan. Kysyin Henkalta tässä tätä kirjottaessani, että miltä hänestä tuntu, että oliko loma sellainen että tuntu siltä, että hän joutu auttamaan vai tuntuko lomalta. Tuntu kuulema lomalta, hyvä niin.

Teksti saattaa pomppia nyt aiheesta toiseen ja tuntua sillisalatilta, yritän samaan aikaan muistella mitä me touhuttin lomalla. Päällimäisinä ajatuksina on kiitollisuus äitiä kohtaan, kun hän piti niin hyvää huolta.Teki ruuat ja näytti paikkoja. Täytyy silti sanoa, että kyllä me ollaan äidin kanssa kovia inttämään ja sanailemaan - kaksi temperamenttista samassa taloudessa. Kaikesta huolimatta kaikki suju hyvin pienistä haasteista huolimatta. Matkalaukkuunkin jäi puoli kiloa alle sallitun, vaikka ostinkin vaatteita kiitettävästi itselleni. Uskon, että tästä tekstistä jää nyt jotain uupuun, mutta tässä kuitenkin pääpiirteittäin kuulumiset meidän lomalta. <3 Tuoliapina