Mediapersoona Katrin haastattelu blogissa

Minulle tuli tunne, että haluan haastatella mediapersoona Katria hänen elämästään, koska hän on todella mielenkiintoinen ihminen. Tykkään hänen tavastaan elää elämää ja hänen suoruudestaan asioita kohtaan. Tässäpä teillä mielenkiintoista luettavaa! Kiitos Katri yhteistyöstä!



Kertoisitko blogini lukijoille itsestäsi? Mistä sinut tunnetaan parhaiten julkisuudessa ja miten päädyit julkisuuteen?

Olen tehnyt julkista työtä jo monen vuoden ajan. Tietenki siinä ohella olen tehnyt todella rikkaan uran eri alojen parissa. Julkisuuteen päädyin, kun aloin juontamaan chat-ohjelmia noin 10 vuotta sitten. Ihmiset muistavat minut milloin mistäkin. Osa muistaa minut viidakon tähtösistä ja osa äitiyteen liittyvistä ohjelmista tai vanhasta blogistani.

Kerro muutama esimerkki keltaisen lehden otsikoista elämääsi koskien ja miten reagoit siihen?

Minusta on joskus ollut todella paljon otsikoita, mutta nyt olen ollut hiljaisuudessa muutaman vuoden. Päätös vetäytyä silloin oli helppo. Halusin elää ilman julkisuutta ja etsiä itseäni. Julkisuutta on monen vaikea ymmärtää. Sitä on myös vaikea hallita. Huomaan myös välillä itsestäni, että taustaani liittyy arkuus. Minusta aina oletetaan valmiiksi jotain. Julkinen ihminen kantaa aina tietyllä tavalla pelkoa ennakkoasenteista. 

Opiskelet nykyään papiksi, miten päädyit juuri tätä ammattia opiskelemaan? Miten ammatinvalintasi vaikuttaa ajatusmaailmaasi tällä hetkellä?

Opiskelen töiden ohella nyt suntioksi. Lapsesta asti olen haaveillut papin ammatista ja menin sen takia myös aikoinaan lukioon. Elämä vain antoi minulle toisen suunnan. Olen aina uskonut Jumalaan, vaikka olenkin joskus eronnut kirkosta. Silloin menetin uskoni kirkkoon ja ihmisiin. Jokainen meistä varmasti tietää miten paljon pahaa ihminen on tehnyt uskon varjolla. Aloitin opiskelun suntioksi, koska halusin oppia enemmän elämästä ja nöyryydestä. Kun huomasin miten paljon kirkko tekee meidän ihmisten hyväksi tajusin, että tulen olemaan aina kirkon jäsen. Aina on olemassa vääryyttä, mutta niin on myös olemassa oikeudenmukaisuutta. Nyt katson miten paljon minulla on mahdollisuuksia opiskella. Mikä on valintani valmistumisen jälkeen. Opiskeluun kuitenkin liittyy aina se taloudellinen puoli. Onko minulla mahdollisuus edes lähteä lukemaan teologiaa viideksi vuodeksi vai onko diakonin työ minulle sopivampi. Vaihtoehtoja on paljon ja unelmia.

Vaikuttaako ammatinvalintasi perheeseesi?

Ammattini vaikuttaa perheeseeni. Olen naimisissa kirkollisveroja maksavan ateistin kanssa. Siitä olemme saaneet paljon huumoria. Se kuitenkin näkyy vain positiivisesti. Poikaani ei ole kastettu vielä, koska halusin että hän tietää miksi hänet kastetaan. Rukoilemme joka ilta ja puhun hänelle Jeesuksesta. Mieheni taas kuittailee minulle aina uskostani ”höpö, höpö” mieheen. Se on meidän huumoria ja kaikki eivät sitä ymmärrä.

Onko elämäsi julkisuudessa muuttanut sinua? Jos oon niin miten?

Elämässä kaikki asiat muovaavat meitä ihmisiksi miksi meidän on määrä kasvaa. Julkisuus myös muokkasi minua. Sain kokea ja nähdä paljon. Siitä olen aina kiitollinen. Muutos tapahtuu västämättä, kun on ollut julkinen henkilö yli kymmenen vuotta.

Miten suhtaudut vammaisiin, esim. minun kaltaisiin liikuntarajoitteisiin ihmisiin?

En kanna mukanani ennakkoasenteita kenestäkään. Olemme yhtä muiden kanssa, jokainen meistä. Kaikilla meillä on tarkoitus. En koe liikuntarajoitteisia ihmisiä erilaisina. Ihailen jokaisen ihmisen tapaa mukautua elämään.

Jos voisit muuttaa yhden mietteen ihmisten asenteissa, mikä se olisi?

Korostan monesti rakkauden tunnetta ja sen tärkeyttä. Haluaisin nähdä enemmän sitä ihmisissä.

Uskotko, että olosi julkisuudessa vaikuttaa poikasi tulevaisuuteen? Oletko miettinyt annatko poikasi seurata sinun jalanjälkiäsi vai suojeletko häntä julkisuudelta?

Julkisuuteni vaikuttaa varmasti lapseeni. Olen myös tietyllä tavalla tekopyhä, koska annoin poikani julkisuudelle ilman hänen hyväksyntäänsä. Se oli minun virheeni. Pojastani ei saa enää lehtikuvia, mutta välillä jaan kuvia Instagramissa. Sanon lapselleni saman minkä oma äitini sanoi minulle: ”Elä elämä, mitä muistella. Elä hetkessä.” Se on hänen matkansa ja elämänsä, jos poikani haluaa joskus julkisen työn. 


<3 Tuoliapina 
 

Kommentit

Suositut tekstit