Äiti, elämäni tärkein ihminen


Tämän kertaisen kirjoituksen aiheena on kaikista tärkein ihminen elämässäni, oma äitini.
Kirjoitan hänestä siksi, koska hän on ollut aina minulle se tien näyttäjä.

Tiedän että monelle äiti on se kaikista tärkein, mutta minusta tuntuu että meillä on erityinen suhde. Suhde on vahvistunut aikuisiälläni. Osaan eritavalla arvostaa häntä ja hänen valintojaan, mutta sitten se toinen ääripää, olemme molemmat hyvin räiskyviä persoonia. Yksikin väärä sana aikaisin aamulla saa minut hermostumaan ja toisin päin, mutta yhtä nopeasti saadaan sovittua erimielisyydet.

Äidilleni olen aina pystynyt puhumaan melkeempä asiasta kuin asiasta. Hän on ymmärtänyt minua vaikeina aikoina ja tarjonnut tukeansa, muttei tuputtanut.
Kävin peruskouluni siis erityiskoulussa, olin viikot pois äitini luota. Minusta tämäkin oli todella hyvä ratkaisu äidiltäni, koska se on opettanut minua ja kasvattanut minua alusta asti itsenäisemmäksi.
Me ei nähdä joka päivä eikä välttämättä soitellakkaan, mutta mä tiedän että tuli asia kuin asia, niin pystyn soittamaan hänelle ja hän ymmärtää. Vaikka ei olisikaan asioista samaa mieltä.

Pienenä äiti oli kanssamme yksin, matkustimme Ranskasta Suomeen autolla ja äitini pärjäsi meidän kanssa, vaikka minä olin varmasti liikuntarajoitteisuuteni kanssa haastava, mutta hän ei välittänyt siitä. Kunnioitan sitä. Uskoisin että toimisin lasteni kanssa samoin, jos tilanne olisi sellainen.

Syy miksi kirjoitan tästä nyt, on se että äitini täytti eilen 60 vuotta.  Mielestäni oli hyvä hetki kirjoittaa väleistämme nyt.
Mä lopetan miltei jokaisen tekstiviestin hänelle ja sisaruksilleni ”olet rakas” lauseeseen. Olen usein miettinyt, että haluisin kasvattaa omat lapseni niin kuin äiti on kasvattanut meidät. Tässä tapauksessa ”rajat on rakkautta” sanonta pitää paikkansa, äitini on luja mutta lempeä. Hän on huolehtinut aina rajoistamme, ei ole antanut liikaa periksi, mutta perustellusti on antanut elää vapaammin.
Meillä on saanut aina näyttää tunteita, niin hyviä kuin huonojakin. Siitä olen erityisen tyytyväinen että äitini on pitänyt minua samassa arvossa ja samanlaisena kuin kaikkia muitakin ja huolehtinut ettei minua kohdella kaltoin.

Toivoisin että tulevaisuudessa voisin olla sinun tuki ja turva. Minä haluan olla apuna ja tukena kaikessa missä voin. Se on minulle kaikista tärkeintä, että sinulla on ja tulee olemaan aina hyvä olla.

Rakastan sinua äiti, olet tärkein ihminen elämässäni <3

<3:llä Tuoliapina

Kommentit

Suositut tekstit